עיצוב חצר בית פרטי

תכנון, עיצוב והקמת חצר בית פרטי

עיצוב חצר בית פרטי הוא תהליך מרגש המאפשר לכם להפוך את החצר שלכם למקום יפהפה, נעים ומזמין. ישנם גורמים רבים שיש לקחת בחשבון בעת עיצוב חצר, כגון גודל החצר, האקלים המקומי, הצרכים והרצונות שלכם ושל בני המשפחה שלכם.

עיצוב חצר קדמית ואחורית בבית פרטי

החצר הקדמית היא הדבר הראשון שרואים כאשר נכנסים לבית, ולכן יש חשיבות רבה לנושא עיצוב חצר בבית פרטי בחלקו הקדמי. החצר הקדמית היא זאת שנותנת את הרושם ההתחלתי ולכן כדאי להשקיע מחשבה כשניגשים לשלב עיצוב גינה קדמית,  ורק כאשר נכנסים לבית עצמו ולאחר מכן כאשר רואים את שאר הגינה – רק אז אפשר להבין את המכלול העיצובי של הבית והגינה כיחידה. משם נתאים את העיצוב חצר בית פרטי גם מאוחר. עיצוב חצר בית פרטי עדיף שייעשה על ידי בעל מקצוע עם ניסיון ותובנות אסתטיות לצד פתרונות טכניים ותכנון צמחיה נכון – אדריכל נוף, הנדסאי נוף או גנן בעל ניסיון רב שנים.

עיצוב חצר בבית פרטי - חצר קדמית
עיצוב חצר בבית פרטי – חצר קדמית

עיצוב החצר עקרונות מרכזיים

עיצוב חצר הבית הוא תחום בעיצוב הבית שהתפתח מאוד בשנים האחרונות. יותר ויותר אנשים בוחרים להשתמש בשירותי מתכנן מקצועי בתחום אדריכלות נוף וגינות מעוצבות. בעבר פעמים רבות בהעסקת עובד גינון שהיה שותל דשא ומתקין השקיה ועוד כמה עצים וצמחים מסביב, בימינו הרבה בעלי בתים ניגשים למלאכה על ידי שימוש בשירותי מעצב או אדריכל נוף שמגיש כמה וכמה סקיצות ואופציות לעיצוב הגינה, מכניס אלמנטים תכנוניים ייחודיים, מתכנן את הצמחייה בדיוק רב ומציע פתרונות יעילים לבעיות כגון הפרשי גבהים, ניקוזים, בניית מסלעות במקרה הצורך, בחירת חומרי ריצוף וכדומה.

עיצוב חצר וגינת יוקרה
תכנון ופיתוח נוף על מגרש של 2.5 דונם במרכז הארץ

סגנון עיצוב חצר הבית כהמשך תכנוני לבית

השאלה האם על גינות מעוצבות להיות זהות בסגנונן לסגנון הבית או להיפך, שונה ממנו, היא שאלה שמעסיקה הרבה בעלי בתים ומעצבים. מצד אחד, היינו מצפים שעבודת עיצוב גינות פרטיות של בתים בסגנון מודרני נקי ומאופק, תנסה לתת מענה דומה לגינה, חצר מודרנית עם קווים ישרים ומינימליסטית. אך לעתים קרובות דווקא עדיף לשבור את הסגנון הנקי והקר של הבית על ידי עיצוב חצר שופעת, פורחת, חיה וצבעונית. זה אולי נשמע לא טוב אבל בשטח זה נראה מצוין. עיצוב חצר פרטית עבור בתים בסגנונות שונים צריך להיות גמיש, יצירתי ומלא דמיון, לצד היותו נכון מבחינה תכנונית ומבחינת פתרונות טכניים. ישנם מגוון רחב של סגנונות עיצוב כמו גינה אנגלית, יפנית, אקזוטית, מודרנית, ים תיכונית ועוד.

אלמנטים בחצר הבית

תכנון חצר הבית נעשה על פי צרכי הלקוח ואופי חייו. אנשים אשר מארחים בתדירות גבוהה ייתכן וירצו מטבח חוץ ופינת אוכל שתספיק למספר הסועדים.

פינות ישיבה

בהתאם לגודל החצר אנו מתכננים את פינות הישיבה כאשר ישנה התייחסות לאזורים השונים, כלומר אם ישנה בריכת שחיה, נתייחס להוספת פינת ישיבה ליד הבריכה למשל. פינות ישיבה נוספות יכולות להיות מוצבות ליד אזורי צל. או שנדרש לתכנן הצללה מתאימה ליד פינת הישיבה.

עיצוב חצר אחורית
בתמונה, פינת ישיבה מוצללת בחצר על ידי גזיבו בחצר האחורית

בריכות נוי

מים הוא מקור אשר מסב יופי ועיצוב ולחצר אך לא רק. תוספת בריכות נוי צמחייה או בריכות נוי עם דגים מחזקים את תחושת הטבע וצליל נעים ומרגיע ליושבים.

עיצוב חצר עם בריכה

אין ספק שתוספת בריכת שיחה לחצר היא אחת ההנאות הכיפיות של ימי הקיץ החמים. הוספת בריכה לחצר תאפשר לכם להפוך את החצר שלכם למקום מושלם להירגע, לשחות, לארח או סתם ליהנות מהטבע. בחצר רחבת ידיים הקמת בריכה גדולה תעניק נוכחות לעיצוב שמסביב. בחצרות קטנים ניתן להתאים את גודל הבריכה אך היא תהיה המוטיב המרכזי ומסביב יהיו מעט אלמנטים על מנת לא לייצר עומס.

חצר בבית פרטי, הכולל מטבח חוץ, בר ישיבה ופינת אוכל המשקיפים לבריכה
חצר בבית פרטי, הכולל מטבח חוץ, בר ישיבה ופינת אוכל המשקיפים לבריכה

תאורה ותשתיות בחצר

תאורה היא חלק משמעותי בעיצוב ובמענה לישיבה בשעות הערב. ישנם מגוון סגנונות של תאורה כאשר לכל סגנון יש יעוד עיצובי או פונקציונאלי. כאשר מקימים או משפצים חצר ביתית תכנון מראש, יחסוך הוצאות בשלב מאוחר יותר בתכנון החשמל ותשתיות השקיה וניקוז.

איך בוחרים מעצב גינה לצורך עבודת עיצוב חצר הבית הפרטי

עיצוב גינות דורש ידע תכנוני וניסיון ולכן כדאי לבדוק היטב את מי בוחרים לתכנון וביצוע הגינה – על ידי המלצות, סיור בגינות שבעל המקצוע כבר תכנן, וכמובן על ידי פגישה אישית אחד על אחד. גינת בית פרטי חשובה לא פחות מאשר כל פרט אחר בבית עצמו כמו מטבח, ריהוט, עיצוב חדרי האמבטיה וכו'. יש נטיה להשאיר את תכנון הגינה לסוף התהליך של הבניה או השיפוץ, וגם לסוף התקציב. עם זאת, עיצוב חצר הבית חשובה מאוד למען ההנאה שלנו מהחיים בבית. תכנון לא נכון וצמחיה לא נכונה ולא איכותית עלולים לעלות ביוקר תוך כמה שנים. לכן מאוד מומלץ לקחת את תקציב עיצוב הגינה בחשבון כבר בתחילת תהליך הבניה או השיפוץ.

אין תמיד קשר ישיר בין איכות התכנון לעלות תכנון הגינה – כלומר שיתכן שמתכנן טוב יהיה דווקא זול יותר מאשר מתכנן גרוע, אבל שיודע לשווק את עצמו. הדבר נכון גם לגבי ביצוע הגינה, אך כאן צריך לדעת היכן אפשר להוזיל עלויות : למשל, דק אורן במקום איפאה משמעותית יותר זול ולאו דווקא פחות איכותי, כנ"ל צמחיה קטנה יותר וצעירה שתגדל עם הזמן, תעלה הרבה פחות ותוך שנה שנתיים תשלים את הגודל לאותה צמחיה בוגרת ויקרה יותר, שחשבנו לקנות בהתחלה. מצד שני, ריצופים נשארים איתנו לתמיד ולכן כדאי לקנות ריצוף חוץ שאנחנו באמת אוהבים ויכולים לחיות איתו, או אם החלטנו שנשקיע בבריכת נוי כדאי לתכנן אותה נכון ולבנות אותה כבר עם בניית הגינה כולה, מכיוון שלא סביר שתוך כמה שנים נכניס ציוד כבד כמו בובקטים שירמסו את הגינה כדי לבנות את בריכת הנוי שתמיד חלמנו עליה אבל לא השארנו לה תקציב כשבנינו את הגינה.

עיצוב חצר

אם אתם לפני תכנון חצר בבית פרטי, פנו אלינו להתייעצות 

סגנונות גינה נוספים:

כתבות נוספות:

נגישות