מיחזור וחסכון מים

עם השינויים באקלים והירידה בכמויות הגשמים, איננו יכולים להרשות לעצמנו יותר לבזבז מים. רוב בזבוז המים נגרם מהשקיה מיותרת, בשעות לא נכונות, ושלעתים קרובות לא מתאימה בכלל לצמחים בגינה. כמו כן, אנחנו בגלים גנים מעדיפים להשתמש בצמחים שמתאימים לאקלים הישראלי ושלא צורכים כמויות מים לא הגיוניות לאקלים היבש שלנו. שימוש במערכת השקיה ממוחשבת אשר מתוכננת על ידינו בצורה נכונה, יכול גם הוא להפחית בזבוז מים.
אפשר להשתמש בחיישני רטיבות קרקע אשר מודדים את לחות הקרקע ומעבירים פקודה למחשב ההשקיה לעצור את ההשקיה ברגע שהאדמה רטובה מדי.  כמו כן מערכת ההשקיה והצנרת צריכים להיות מתוכננים נכון וכך למנוע נזילות סמויות. מערכת ההשקיה שנתקין תהיה מותאמת לצריכת המים של הצמחים. ליד כל צמח יהיו הפיות הנכונות לו אשר ידאגו לפיזור נכון של המים לפי צרכי המים השונים של הצמחים השונים.
נקודה נוספת שצריך לשים לב אליה היא זמן ההשקיה. במשך היום השמש והרוח מייבשים ומנדפים את המים במהירות ועל כן יש לתכנן את ההשקיה לשעות הלילה או הבוקר המוקדמות, לפני הופעת השמש והרוח. הדבר גם מונע מחלות צמחים מכיוון שהמים המיותרים על פני השטח העליונים מתנדפים מהר (אם השקנו לפנות בוקר, הם יתנדפו תוך שעה שעתיים כשתופיע השמש) ולא משאירים קרקע לחה הדרושה למזיקים להתפתח. הלחות תישאר בעומק הקרקע, ליד השורשים, ולא על פני השטח. מניעת מזיקים כמובן גם מקטינה את הצורך בשימוש בחומרי הדברה ואפילו מונעת זאת לגמרי – גינה בריאה יותר, אקולוגית יותר, נכונה יותר.
כמו כן אנחנו מנסים לתכנן גינה  שהיא יותר משטח דשא גדול וכמה צמחים בצדדים. אין צורך במשטח דשא גדול כדי שהגן יהיה אסתטי ומענין, להיפך. גיוון בתכנון – שילוב דשא עם פינות ישיבה ופינות משחק על משטח עץ (דק) או חיפויי קרקע שונים – יוצר ענין רב והופך את הגן לחלק אינטגרלי מהבית. הגן קורא לצאת החוצה, להסתובב בין הצמחים ובין הפינות השונות. אפילו גן קטן יכול להיות מתוכנן כך שתהיה בו זרימה ומעין "מסלול טיול", כלומר שיכיל כמה מוקדי תשומת לב ועל כן יראה מעניין וגדול יותר ממה שהוא באמת. כך ניצור עיצוב גינות גן נעים ומגוון אשר לא מכיל הרבה דשא ועל כן חוסך במים.

מערכת מחזור מים – wetland
גלים גנים מתמחה ביצירת מערכות מיחזור וחיסכון מים אפורים מהמקלחות והכיורים בבית. המים האפורים מובלים מהבית למערכת סינון טבעית שמורכבת משכבות חצץ, מבריכות ומצמחי מים, דרכן המים מסתננים. כל המערכת הזאת מסננת את המים ומנקה אותם כך שאפשר להשתמש בהם להשקיית הגינה. יש אפשרות להגדיל ולעשות, ולהשתמש במים גם להדחת האסלות בבית. אין צורך בהרבה מקום כדי ליצור wetland. ניתן ליצור מערכת כזאת גם בגינה קטנה והיתרון הוא שהמערכת עצמה, על החצץ וצמחי המים שבה, היא בעצם חלק מהגינה ומהיופי של הגינה. לדוגמא ראה גינה ברישפון.
קרא עוד.. אדריכלות נוף

נגישות