גינה אקולוגית

התפתחותה של גינה אקולוגית

ענף הבניה עבר תהפוכות ושינויים בשנים האחרונות. התחממות כדה"א הובילה לחוקים נוקשים ולביצוע פעולות הכרחיות בכל הנוגע לאופן ותכנון הבנייה. כאשר מדברים על גינות, גם תת קטגוריה זו החלה ביישום המלצות דו"חות האקלים העולמיים, ובמחשבה "ירוקה". בעבר, הקמת גינות מעוצבות הייתה נעשית בצורה אשר נועדה לשרת את בעליה ותו לא. לא הייתה מכוונות ספציפית לחומרי התשתית של הגינה, או לחומרי התחזוקה שלה. כיום כאמור, המודעות הלכה וצמחה, ומתוקף כך הגיח לעולם המונח "גינון אקולוגי".

מהי גינה אקולוגית

עיצוב גינה אקולוגית הינו תכנון שלוקח בחשבון פרמטרים שונים שבזכותם הגינה מתפקדת בצורה הכי חסכונית ומתאימה לסביבתה. הפרמטרים העיקריים הם צמחיה חסכונית במים המתאימה לאקלים המקומי, תכנון נכון של אור וצל בגינה והתאמת הצמחייה לתנאים אלה, הקפדה על תכנון צמחיה כך שיאפשר כניסת אור לבית בחורף ולעומת זאת תספק צל בקיץ (עצים נשירים) , תכנון השקיה נכון ולא בזבזני המתאים לצמחיה, ועוד פרמטרים נוספים כגון: קומפוסטר, גן ירק וכדומה.

סה"כ בגינה כזאת אנחנו רוצים לתת חזרה לטבע יותר מכפי שאנחנו לוקחים. כלומר שאם אנחנו מצליחים לייצר מערכת אקולוגית קטנה שלא צורכת הרבה מים, מאפשרת מרחב מחיה לציפורים, פרפרים, ומגוון בריא של אורגניזמים המזינים את הקרקע, מערכת שמייצרת לנו אפילו קצת מהאוכל שאנחנו אוכלים, שממחזרת את השאריות מהמטבח (קומפוסטר) ומגנה על הבית על ידי יצירת אפקט קירור בימים חמים (הצללת עצים) כך שנשתמש בפחות מזגנים אך מצד שני מאפשרת כניסה אור ושמש בימי החורף כך שנשתמש פחות בחימום – כבר אנחנו יכולים לומר שהגינה שלנו אקולוגית. הסיבה המרכזית היא כאמור לנסות ולצמצם עד כמה שניתן את השימוש במשאבים של האדמה אשר "מבוזבזים" על ניהול הגן. כמובן שיש צורך בסיסי בשימוש במשאבים טבעיים בכל תהליך עיצוב גינות באשר הן, אולם כאן נעשה מאמץ נוסף וכנה לשמור על הסביבה ב"מאקרו". לכן גינון אקולוגי הוא נושא חשוב מאין כמותו.

עיצוב גינה אקולוגית למאכל

מלבד צמחי תבלין ומרפא, ניתן לשלב בגינה ירקות ועצי פרי. אמנם הצורך במים להשקיה יכול לגדול במקרה כזה, אך עצם העובדה שאנחנו מגדלים את המזון שאנחנו אוכלים, ומצמצמים צריכה ממקורות מזון רחוקים שמגיעים אלינו על ידי שריפת דלק, מספיק כדי להמשיך לקרוא לגינה שלנו גינה אקולוגית – במיוחד אם איננו משתמשים בריסוסים. עיצוב גינה אקולוגית בשיטת הפרמקלצ'ר (מהמילה permanent, תמידי) נוטה לשלב צמחי מאכל ביחד עם צמחי נוי כאשר תכונות חלק מהצמחים מגינות על צמחים או ירקות אחרים, למשל האורגנו דוחה בריחו זבובים הפוגעים בכרוב, תורמוס ימשוך אליו כנימות וכך מגן על צמחים הגדלים לידו – ישנם הרבה שילובים כאלה.
חשוב לציין, כי בשנים האחרונות נערכים מחקרים רבים ומוקצים משאבים אדירים לפיתוח ומחקר בנושא גינון אקולוגי. לא מעט שכאלו הובילו למהפכות של ממש בתחום הגינון, וכיום אנו עדים להתפתחות מואצת הן במודעות המחשבתית, והן בפעילות הפיזית. כמו כן, קמפיינים תקשורתיים רבים הפועלים במקביל עזרו גם הם להפצת המסר הסביבתי, כך שלמעשה גינה אקולוגית הופכת להיות הדרך והגישה הנכונה לבנייה ותחזוקת גינות כיום.

בידינו הידע – בידיכם הכוח לשנות

עצם הקמת גינה היא אולי מעשה אקולוגי. אך אנחנו בגלים גנים משתדלים לעשות מעבר לכך תוך שילוב עיצוב מעולם אדריכלות נוף. בעזרת שיתוף הפעולה והסכמת הלקוח, אנחנו יכולים ליצור גינה אשר מתחשבת בנתונים אקולוגיים מרובים ככל האפשר: בכלכלת המים בארץ, באקלים, ביכולת הצמחים לגדול ולהגן על עצמם מפני מזיקים באופן טבעי וללא שימוש בחומרים כימיים. בעזרתכם נוכל ליצור גינה אקולוגית שממעיטה בשימוש במים, שלא צריכה כמעט דישון וריסוס, שגדלים בה הצמחים המתאימים לאקלים שלנו, גינון אקולוגי שמכיל פינות קסומות ומוצלות בשילוב ערוגות של ירקות אורגניים שתוכלו לגדל בעצמכם. נוכל לייעץ לכם בעניין שימוש בקומפוסטרים, כיצד להשקות כדי לקבל את המקסימום מכמות מים מינימלית , באילו צעדים לנקוט כדי להגן על הגינה מפני מזיקים ללא שימוש בריסוס, וכמובן, אם אתם מעוניינים, לייעץ בעניין שילוב מערכת מחזור מים בביתכם. כך נוכל לתכנן גינות בעלות אחראיות סביבתית.

נגישות