עיצוב גינות פרטיות – צעד אחר צעד

הקמת גינה היא כמו יציאה למסע של יצירה וטיפוח המצריכים ליווי של אנשי מקצוע המומחים בתחומם. עיצוב גינות פרטיות היא עיסוק שמתעלה על עניין גננות בלבד ואם נהיה פיוטיים אפשר לומר שזהו קנבס שעליו מתכנסים הטבע וכושר ההמצאה האנושי.

עם זאת, מתחת לקסם של תהליך עיצוב גינות ישנו משחק גומלין מורכב של גורמים אקולוגיים, עקרונות עיצוב ושיקולים מעשיים הדורשים מומחיות. תכנון גינה כולל יותר מרק בחירת צמחים אסתטיים; זה מחייב הבנה מעמיקה של הרכב הקרקע, מיקרו אקלים וסידור מרחבי. באופן דומה, הקמת גן משגשג דורשת טיפוח מיומן, ניהול משאבים נבון, ומודעות חדה לשיווי המשקל העדין המקיים את התחום הבוטני. לכן יש מספר צעדים בבואנו לעצב גינה פרטית:

עיצוב גינה פרטית שילוב צבעים שונים וצבעוניים בצמחייה והוספת פסטורליות לעיצוב

שלב א' – תכנון וקביעת תקציב להקמת הגינה

זו לא קלישאה, סוף מעשה במחשבה תחילה גם כאן בעת תכנון ועיצוב גינות פרטיות קטנות וגדולות אנו תמיד נתחיל תמיד בתכנון. בגלים גלים אנו מאמינים בשיח פורה ואנו רוצים להבין מה הציפיות של הלקוחות מהגינה. אנו רוצים ללמוד מהי האווירה? מה סגנון העיצוב, מהם האלמנטים המרכזיים שחפץ שיהיו בגינה כמו: האם הוא מעוניין בעיצוב גינה עם בריכה? אם כן איזה סוג בריכה –  בריכת שחיה או נוי? האם הוא מעוניין בפינות ישיבה, דקים ופרגולות? וכו'.

בנוסף חשוב לערוך סיור בשטח ולהבין את פני השטח כיוון שגורמים שונים נכנסים לפעולה בשלב תכנון הגינה, כולל התייחסות לפערים בגובה. לדוגמה, אם יש שינויים בגובה, המתכנן עשוי לשלב סלעים, יציקות בטון או לבצע התאמות למדרונות הקרקע. הבנת דפוסי מזג האוויר המקומיים הופכת חיונית, מכיוון שהיא מנחה החלטות לגבי בחירת צמחים ומיקום מתאים. בנוסף, התחשבות בכיוון הגיאוגרפי – בין אם האזור פונה לצפון או לדרום – הופכת מכרעת בזיהוי אזורים מוצלים ובקביעת כמות אור השמש שמקבלים חלקים שונים. בין שיקולים אלה, תכנון מערכת השקיה יעילות ותכניות חשמל ותאורה שלוקחות בחשבון היכן יחבר את מערכות הגינה למים וחשמל של הבית. לכן עבודת התכנון היא הבסיס לפרויקט מוצלח ועל הלקוח להבין שאי אפשר לוותר או לצמצם את השלב החשוב הזה , שדורש הרבה זמן עבודה ומחשבה בתהליך הקמת גינות יפות .

שלב ב' – פיתוח הקרקע והכשרתו, חלק קריטי בתהליך הקמת גינות

לאחר שלב התכנון , מגיע שלב הכשרת השטח והקמת הגינה. השלב הבא כרוך במעבר לעבודה בשטח, זה כולל פינוי יסודי של פסולת ושאריות בנייה או פינוי אחר נדרש, במיוחד במקרה של לעומת זאת, בעת חידוש גינה קיימת, הפוקוס עובר לכיוון פינוי צמחים וצינורות מיושנים. עם ניקוי השטח, שלב זה לעיתים דורש שילוב של ציוד כבד כמו טרקטורים ובובקטים, לצד עבודת כפיים. מאמץ שיתופי זה נועד להכשיר את השטח בהתאמה לקווי המתאר והשיפועים הטופוגרפיים שנקבעו מראש.

לעתים קרובות, האתגר מתעורר כאשר איכות הקרקע המקומית מתבררת כבלתי מספקת לשתילה, ומחייבת שילוב של קרקע מתאימה. נקודה זו, היא גם הזמן להניח תשתיות ואם יש צורך ביציקות בטון בתוך הגינה, כמובן שאם היה שילוב מראש בין תכנון כל הבית לתכנון הגינה זה נושא שהקבלן יכול לבצע. שלב ההכנה הסופי כרוך בשכבות של קומפוסט, שיפור הרכב הקרקע והכנה לשלב המטעים הממשמש ובא.

עיצוב גינה פרטית בשילוב צמחייה ירוקה

שלב ג' – בחירת מערכת השקיה יעילה לסוג ולגודל הקרקע

תכנית ההשקיה היא חלק מתכניות העבודה שעל המתכנן לבצע לפני תחילת העבודה. הקמת גינות והתאמת ההשקיה לצרכי הגינות השונות היא מלאכה שדורשת מחשבה ותכנון מדויקים כדי לא להגיע למצב שחסרה השקיה והגינה מתייבשת, או שיש עודף השקיה , דבר הגורם ללחות יתר ומושך מזיקים. כיום כל מערכות ההשקיה הן ממוחשבות וכוללות ראש מערכת עם ברזים חשמליים אשר נפתחים אוטומטית בשעות מסוימות ונכבים אוטומטית לאחר זמן ההשקיה המתאים לגינה, לפי האזורים השונים. כלומר שקו הטפטוף לצמחים יעבוד זמן מוגדר, ואז יפתח קו ההשקיה של העצים, לאחר מכן ההמטרה לדשא וכו'. פיזור צנרת הטפטוף במרווחים הנכונים חשובה כדי לא להגיע למצב של אזורים יבשים בגינה. תכנון זמני ההשקיה הם היבט נוסף שמהותי לבריאות הגינה, הזמנים אינם נקבעים על ידי המתכנן אלא על ידי המבצע של הגינון או על ידי הגנן המתחזק את הגינה.

שלב ד' – הקמת גינות בפועל – שלב השתילה

לאחר פיזור הצנרת ניתן לשתול. השתילה באה אחרי תכנון מדויק של אזורי השתילה והצמחים המתאימים לאותו אזור בגינה. תכנית הצמחייה שתוכננה על ידי מעצב הגינה היא זאת שקובעת היכן יש לשתול כל צמח. תכנית הצמחייה מתבצעת לאחר סיור במשתלה עם הלקוח ובחירת הצמחים והעצים שהוא אוהב, תוך התייעצות עם המתכנן האם הצמחים האהובים באמת מתאימים לגינה, ובאיזה אזור. פן נוסף בעת הסיור הינו בחירת גודל הצמחים. צמחים ועצים בוגרים וגדולים גורמים לגינה להראות שלמה ומלאה כבר מהיום הראשון, אבל הם גם עולים יותר כסף. שלב הצמחייה הוא המקום המתאים לחסוך בו בלי יותר מדי ייסורי מצפון מצד הלקוח. ניתן לקנות צמחים ועצים צעירים וקטנים מתוך ידיעה שגם אם הגינה לא תראה מושלמת בחצי השנה הראשונה , לאט לאט היא תתמלא והצמחים יתבגרו ממש בשטח.

בדיקת מערכת מים וחשמל

גם המתכנן וגם המבצע, כשהם ניגשים לעבודת הקמת גינות, צריכים לבדוק את המצב בשטח ולבצע את העבודה בהתאם. לאחר סיום כל שלב, כגון שלב פיזור ההשקיה, יש לבצע שהמערכות עובדות. גם תכנון תאורת החוץ צריכה להיות מלווה בבדיקה בשטח שאכן כל המערכות פועלות.

השירות שלנו

גלים גנים נותנים שירותים גם של תכנון והקמת גינות פרטיות. אנו מספקים שילוב אופטימלי של תכנון וסידור הגינה וביצוע. זהו מצב אידיאלי בו העבודה על הגינה מתבצעת על ידי גורם אחד ואין קצרים בתקשורת בין החלק המתכנן לחלק המבצע.

מידע נוסף

עיצוב גינה עם בריכה

תכנון גינה 

נגישות