עבודות גינון שלב אחר שלב

בין אם יש לכם גינה פרטית, גינה בבניין מגורים משותף או כל חלקת אדמה אחרת המיועדת לגידול צמחים, רצוי שיהיה לכם גנן מקצועי שיבצע בה עבודות גינון ויטפל בה ברגישות ובמסירות, על מנת שהגינה שלכם תשגשג ותלבלב ותיראה תמיד מאורגנת ומטופחת.

גינון הוא תחום רחב ולא מתאים לכל אחד. מגנן מקצועי נדרש לאהוב את הטיפול בגינה ואת העבודה שברובה מתבצעת לבד ובשקט. הוא גם צריך להפגין ידע על צמחיה ותנאי אקלים, להבין ולהבדיל בין סוגי האדמה ועוד. מעבר לכך, רצוי שיהיה גם בעל כישרון וחוש אסתטי.

על אף כל התחומים והתכונות שהוצגו מעלה, אפשר לאגד את כלל עבודות הגינון למספר תחומים עיקריים: תכנון גינות, הקמת גינות, עיצוב גינות ותחזוקה שוטפת. מאמר זה יעמוד על המאפיינים של כל תחום ויפרט מה הוא כולל בתוכו.

תכנון גינות

תכנון גינה הוא למעשה החלק החשוב ביותר בדרך הארוכה להגשמת חלום הגינה שלכם. מדובר בתהליך שבו הרעיון מתפתח למציאות באופן מוחשי, על ידי העלאתו על הכתב ועיבודו. רצוי ששלב זה יבוצע על ידי איש מקצוע כגון אדריכל נוף או מעצב גינות, אדם או חברה שפניתם אליו / אליהם לאחר קבלת המלצות או סקר שוק שערכתם. בעלי מקצוע אלו ייעלו עבורכם את העבודה, ימקדו אתכם ואף יוכלו להוזיל עבורכם עלויות בכך שימנעו טעויות עתידיות עליהם תצטרכו לשלם. הם יידעו לקחת בחשבון את תנאי השטח ולנצל אותו באופן מירבי ובנוסף יתנו לכם מענה אסתטי ופרקטי כאחד.

לרוב תהליך התכנון מתחיל מפגישה ביניכם לבין אדריכל הנוף או מעצב הגינות שבחרתם, בה תציגו את רעיון הגינה שלכם וכיצד אתם רואים אותה בדמיונכם. תפקידו של בעל המקצוע הוא להקשיב לכם ולגבש יחד איתכם כיצד הגינה תיראה, תוך התייחסות לבקשותיכם ולטעמכם האישי, אך גם בהתאם לסגנון הבית ולאופיו. עליכם להבין כי הגינה היא חלק מהבית עצמו, שלוחה חיצונית שלו, ולכן עליה לשקף אותו ולהמשיך את הקו העיצובי שלו. אם למשל הבית שלכם ססגוני וצבעוני ואתם אוהבים לארח, כנראה שכך גם הגינה תיראה, מלאת חיים וצבעים ותמוקם בה פינת אוכל גדולה. לעומת זאת, אם הבית שלכם בסגנון מינימליסטי ומודרני, כדאי לשלב בגינה אלמנטים זהים לאלה של הבית, כמו למשל פרגולה מאלומיניום ורהיטים עכשוויים.

על מנת לשקף את אופיו של הבית ולהתייחס לכלל תנאי השטח והאקלים, בעל המקצוע ואתם תצאו לשטח המיועד, תאמדו ותמדדו אותו ולאחר מכן תקיימו סיעור מוחות שבסופו תקבלו תכנית מתאר ייעודית המציגה באופן מדויק את צורתה הסופית של הגינה, היכן ימוקם כל אזור ואפילו איזה צמחים ועצים יישתלו בה.

טיפ קטן שכדאי לשים לב אליו. מומלץ כי תכנון הגינה יבוצע עם בניית הבית או שיפוץ שלו, כיוון שאז גם מכינים את תשתיות הצנרת והתאורה. אך גם אם אינכם מתכננים קניית / בניית בית או איזשהו שיפוץ באופק, ניתן כמובן לתכנן גינה בכל רגע נתון ולהקים אותה בכל עת ללא מגבלות.

הקמת גינות

הקמת הגינה היא החלק היישומי של תכנית המתאר שבידכם, ומכיוון שאף אחד לא מכיר תכנית זו טוב יותר מכם ומבעל המקצוע שתכנן אותה, רצוי שאותו בעל מקצוע יהיה גם זה שיקים עבורכם את הגינה.

הקמת הגינה כוללת למעשה מספר פעולות חשובות:

• הכנת השטח – עבודות ההכנה מתמקדות בראש ובראשונה בניקיון השטח ובפינוי אשפה, צמחייה וצינורות ישנים שמסתובבים בו.

• התאמת הטופוגרפיה – לאחר מכן מתבצעים שינויים בגובה פני השטח. לעיתים מיישרים את האדמה כדי ליצור בה אזורים אחידים והרמוניים, ולעיתים מתווים בה שיפוע שיסייע לניקוז טוב יותר וימנע היווצרות שלוליות בגינה     ובקרבת הבית. שימו לב, בשלב זה ייתכן ותזדקקו למיכשור כבד או לכלי עבודה ייעודיים.

• הכשרת הקרקע והאדמה – על מנת שניתן יהיה לנטוע בגינה עצים, יש לוודא כי עובי האדמה הוא לפחות 30 ס"מ. לעיתים יש גם לחפור במקומות מסוימים בכדי שלשורשים יהיה מקום להתפתח. כמו כן, יש לוודא כי סוג האדמה   מתאים לצמחייה שתרצו לשתול, ובמידה ונמצא כי אינו מתאים, יש לייבא אדמה למקום או לטייב את סוג האדמה הקיים.

• התקנת התשתיות – מערכת ההשקיה היא אחד האלמנטים המרכזיים ביצירת גינה פורחת ומלבלבת. היא זו שאחראית על השקיית כל צמח בנפרד בהתאם לדרישותיו (לא כל צמח דומה בצרכיו למשנהו), ומעצם קיומה היא גם   מוזילה לכם את עלויות המים, כיוון שהיא מותאמת במדויק לאקלים ולסוג האדמה, וכן להשקיה מדויקת של הצמחייה. לכן עליה להיות מותקנת באופן כזה שתוכל להגיע לכל צמח בגינה ושתוכלו לשלוט עליה בקלות.
שלב זה כולל גם הקמת תשתיות לתאורה עתידית ולעיתים גם תשתיות לפרגולות או דקים שמתוכננים להיבנות ויש לקדוח עבורם באדמה.

• הקמת האלמנטים הדוממים בגינה – זהו השלב בו מקימים פרגולות, דקים, בריכות דגים, שבילים, תאורה ועוד, בהתאם לתכנית שנקבעה מראש. בעל המקצוע שבחרתם צריך להתאים אלמנטים אלה לתנאי השטח ולסגנון   הבית. אם למשל הוחלט כי תוקם פרגולה מעץ, יש לתת את הדעת לסוג העץ ממנו תורכב הפרגולה, שכן לא כל עץ מתאים לכל אזור אקלים ומסוג העץ שנבחר נגזרת גם תחזוקת הפרגולה. עבודת ההקמה צריכה להיות ללא רבב,   בין אם היא מבוצעת על ידי בעל המקצוע שלכם או קבלן מטעמו.

• שתילת הצמחייה ונטיעת העצים – שלב זה יש לבצע בהתאם לתכנית המתאר שתוכננה תוך שימת לב לכל צמח בנפרד, ולתנאים שהוא זקוק להם על מנת לצמוח ולשגשג. גם שלב זה צריך להיעשות בפיקוחו של בעל המקצוע   ועליו לדעת אילו צמחים צריך לשתול והיכן, על מנת שהגינה אכן תגשים את ייעודה.

עיצוב גינות

שלב זה הוא השלב הכיפי ביותר עבורכם, כיוון שטעמכם האישי בא כאן לידי ביטוי. בשלב זה אתם אלה שמובילים ופחות אנשי המקצוע. תוכלו כמובן לתת לדמיונכם להתפרע ולרכוש פריטים צבעוניים או יקרים, רק כי מתחשק לכם, אך כמובן שמומלץ להיצמד לתכנית המתאר שתוכננה עבורכם, שהרי היא נקבעה למעשה לאחר סיעור מוחות ומחשבה עם אנשי מקצוע מנוסים ובהתאמה מוחלטת לאופי הבית ולסגנון העיצוב שלו.
את פריטי הנוי תוכלו כמובן לרכוש בעצמכם, אולם כדאי שבעל המקצוע יעשה זאת עבורכם. מעצם עיסוקו הוא עובד עם מגוון רחב של ספקים וסביר להניח שיידע היכן להשיג את הפריטים הנכונים במחירים הטובים ביותר.

טיפול ותחזוקה שוטפים

לאחר שהגינה מוכנה ומעוצבת והצמחים נמצאים במקום ומקבלים את הדרוש להם, נותר רק לוודא שהכל ימשיך לתפקד. הרי השקעתם כל כך הרבה זמן, מחשבה וכסף, חבל שכל זה ירד לטמיון.
עבודות גינון המתבצעות כחלק מהתחזוקה השוטפת של הגינה מהוות למעשה את עיקר הפעילות בגינה. עבודות אלה לא חייבות להיעשות על ידי גנן מקצועי. להיפך, אם בעל הגינה מעוניין בכך ויש לו את הזמן, הוא בהחלט יכול לעשות את מרביתן בעצמו. אין ספק שזה יסב לו הנאה וסיפוק רבים.

עבודות תחזוקה שוטפות מתייחסות ברובן לנראות הגינה. כך שייעודן הוא לדאוג שהגינה תשמור על המראה המסודר והנקי שלה ותמשיך לצמוח ולשגשג. עבודות אלה כוללות בעיקר ניכוש עשבים, גיזום דשא, דישון והשקיה (במידה ולא מותקנת מערכת השקיה אוטומטית).

יחד עם זאת, גם בעבודות התחזוקה השוטפת מומלץ להיעזר מדי פעם בגנן מקצועי ומנוסה שיבצע עבודות תחזוקה ברמת קושי גבוהה יותר שאף דורשת שימוש בכלים ייעודיים. עבודות אלה מיועדות לשמור על בריאות הצמחים וכוללות גיזום ענפים, כריתת עצים, עקירת פרחים שנבלו ושתילת חדשים במקומם.

אנו בגלים גלים עיצוב גינות מבצעים את כל עבודות הגינון שהוזכרו כאן. יש לנו ניסיון רב וידע מקצועי נרחב. אדריכלות נוף היא בנשמתנו ועוברת אצלנו מדור לדור, ואנו נשמח להקים עבורכם בדיוק את הגינה עליה חלמתם.

נגישות