עיצוב גינה ארץ ישראלית

עיצוב גינה ארץ ישראלית – סגנון מקומי

עיצוב גינה בסגנון ארץ ישראלי הוא מונח מקובל לעיצוב גינה בסגנון המתאים למזג האוויר ולצמחיה המקומית בארץ. החומרים בגן והצמחייה צריכים להיות מקומיים או שווי ערך למקומיים, ולהתאים במראה שלהם לטבע המקומי. החומרים בהם נעשה שימוש הם חומרים מקומיים ואבן מקומית, והעיצוב של הגן יזכיר את הטבע בכך שהצמחייה אינה גזומה למשעי ושתולה באופן מסודר אלא שהעיצוב של הגן הוא יותר פראי ופחות מסודר. נשתמש באלמנטים כמו פרגולות מקורות צמחיה, שבילי אבני מדרך, נביעת מים עדינה או בנויה באופן המזכיר תעלות מים ישנות, סלעים דקורטיביים או לתמיכה מאבן מקומית ועוד.

המאפינים של גן ארץ ישראלי

המאפיין העיקרי הוא שימוש בצמחיה מקומית שגדלה בר כגון רוזמרין, זוטה, לבנדר. מבחינה העצים נשתמש בעצים מקומיים כמו חרוב, זית, רימון, אלונים, אלות וכדומה.  נעשה שימוש בגפנים כמטפסים, בשיחים כמו הדס, מורן וכו'. ישנם צמחים אוסטרליים שמשתלבים יפה בסגנון הגינון הארץ ישראלי ולכן יש נטיה לעשות בהם שימוש רחב. בנוסף , עיצוב גינה ארץ ישראלית משלב הרבה צמחי מאכל ותבלינים, בוסתן עצי פרי כולל הדרים כגון לימונים, תפוזים, אשכוליות, וגם צמחים עונתיים או צמחי פקעת כגון נוריות, נרקיסים, רקפות וכדומה.  את הצמחים משלבים בין שבילי אבני מדרך והם אינם גזומים ומסודרים אלא יותר מזכירים צמחיה טבעית פראית.

פן נוסף של עיצוב גינה בסגנון ארץ ישראלי הוא שימוש בסלעים  ואבן מקומית לריצופים ואבני מדרך. המגוון בארץ הוא גדול, מאבן וסלעי בזלת, עד לאבן ג'מעין וכורכר. כמו כן נעשה שימוש רחב בשבילי אבני מדרך טבעיות, שבילים מפותלים המוליכים אל פינת ישיבה, פינת מדורה , ספסל או אלמנט מים קטן.

עיצוב גן ארץ ישראלי – הפן הפרקטי

היתרון הגדול של עיצוב גינות בסגנון מקומי ושימוש בצמחיה מקומית הוא היתרון האקולוגי. הצמחים המקומיים מטבע הדברים רגילים לאקלים הארץ ישראלי, לתנאי יובש וחום, ואינם דורשים מים בכמויות שדורשים הצמחים שמקורם בארצות קרות וגשומות יותר. כמו כן הצמחים המקומיים מותאמים למזיקים המקומיים ולכן יש פחות סיכוי שיהיה צורך בחומרי הדברה ודישון. שימוש בעצים נשירים יתרום לאיזון אקלימי נכון בין הצורך בהרבה צל בקיץ והרבה שמש בחורף, כשהעלים נושרים והגן, כמו גם הבית, קולט את אור השמש החורפית הנחוץ לו כל כך. כך אנחנו חוסכים בהוצאות חימום בחורף וקירור בקיץ.

שימוש בעצי מאכל מקומיים כמו רימון, הדרים, וכן בצמחי תבלין מקומיים יבטיחו שפע טרי יומיומי למטבח שלנו וחסכון כספי בחנות.  פרגולה עם גפן מטפסת תתן צל רב בקיץ, ענבים ועלי גפן למאכל, ואילו בחורף תהיה בשלכת ואור השמש יוכל לחמם את היושבים מתחתיה. אין ספק ששימוש בצמחיה מקומית הוא הבחירה העדיפה בכל מקום על פני כדור הארץ, מבחינת התאקלמות מיטבית של הצמחייה ומבחינה אקולוגית. ישנם צמחים שבאים מאזורי אקלים שדומים לאקלים בארץ וחלקם מצליחים לשגשג ולתת את אותם יתרונות כמו צמחיה מקומית – חסכון במים, עמידות לחום ויובש, לעומת חורף יחסית קר. הרבה צמחיה אוסטרלית תופסת מקום די נרחב בתוך אפיון של עיצוב גינה ארץ ישראלית, למרות המקור הלא באמת  ארץ ישראלי. אדריכל נוף יידע לשלב בין הצמחייה המקומית לבין הצמחייה המיובאת שמתנהגת כמקומית.

נגישות