עיצוב גינה עם מטבח חוץ

השנים האחרונות מבשרות על מגמה ירוקה וחיובית, לא רק בבנייה וברכבים אלא גם בהשקעה של מגוון רחב של בתים ובעיקר בתים עם גינה. שכן הגינות כיום משמות לא רק לאירוח פרחים אול לתליית דגלים, אלא גם לאירוח מפנק ורחב הכולל בין היתר הקמת גינה, מטבח חוץ, אזורי ישיבה מפנקים ועוד אלמנטים ורהיטים שהופכים את הגינה לחוויה לכל אורח ובן משפחה.

מטבחי חוץ הפכו לפופולריים יותר בעשורים האחרונים, זאת הודות ליכולת לשלב מנעד רחב של מכשירים החל ממקרר, גריל גז ועד לפינות ישיבה מושקעות המצליחות להישמר גם מפני ימי שמש קיצוניים. כל אלו הופכים את האירוח בגינה להרבה יותר נוח, נעים ומלא סטייל.

מטבח חוץ הוא אלמנט מאוד חיוני להרבה אנשים שיש להם גינה או גינת גג, מסיבות של נוחות הבישול מחוץ למטבח הבית והגשה מיידית בזמן אירוח או אפילו ביום יום. עיצוב גינה עם מטבח חוץ הוא נושא נפוץ בתחום עיצוב הגינות. כשניגשים לתכנון מטבח חוץ צריך קודם כל לתכנן את מיקומו לפי שיקולים של מרחב בגינה , קרבה למטבח הבית, קרבה למתחם האירוח בחוץ וכו'. לאחר תכנון מיקום המטבח יש צורך לתכנן את המטבח עצמו, גודלו והאלמנטים שיהיו בו –במטבח חוץ להבדיל מהמטבח הביתי בו נוכל להשתמש בגריל חשמלי ביתי בו ניתן לבשל ללא עשן ולהימנע מריחות, במטבח חוץ מומלץ להשתמש בגריל מסיבי יותר שכן נרצה לארח ולבשל כמויות גדולות יותר של אוכל, לכן אנו נוהגים לשלב גריל גז או פחמים, או שמא מעשנת שהיא גם גריל, טבון, כיור, פריזר ומקרר, משטח עבודה נוח, מדפים ומגירות, ולעתים קרובות מטבח החוץ הוא גם בר הגשה , כלומר יש לו חלק מוגבה שאפשר לצרף אליו כיסאות בר ואנשים יכולים לשבת ולשוחח עם המבשל, ולקבל את המנות שלהם מיד כשהן יוצאות מהגריל.

מבחינה עיצובית יש אפשרויות אינספור לעיצוב ויזואלי של המטבח, מה שחשוב הוא לתכנן אותו כמובן עמיד לפגעי מזג האוויר, מה שבדרך כלל דורש איבזור נירוסטה וציפויים כמו שיש, אבן. אם משלבים עץ בעיצוב המטבח, יש צורך שהעץ יהיה מתאים לתנאי חוץ ומטופל בחומרים המתאימים לכך.

מטבח חוץ עם טאבון, מעשנה וגריל גז

מטבח חוץ כולל בתוכו מנעד רחב של צרכים שונים, הנעים מעיצוב המטבח והתאמה שלו אל סגנון הבית ועד אל בנייה ישירה המתבססת על חומרים עמידים. ראשית כל חשוב להבין כי מטבח חוץ דורש התאמה של הבנייה אל השטח, כך שאם המיקום הנבחר עבור המטבח עומד על משטח תלול ישנה אפשרות ליישר את האדמה או לחילופין להרכיב מטבח עשוי דק.

על כן החומרים מהם אמור להיות עשויי המטבח, אמורים להיות עמידים בפני מזג אוויר קיצוני כדוגמת בטון אשר יכול להתעצב בדרכים שונות וכיום מקבלת עדנה מעולם האדריכלות והעיצוב. חומר נוסף המשמש בנייה של מטבחי חוץ בצורה מעולה, הוא גרניט פורצלן הנחשב לחומר עמיד בפני שחיקה לאורך שנים ובעל יכולת התאמה מעולות למטבחי חוץ.

כמובן שאל חומרים אלו מתווספים שילובים שונים של עץ, נירוסטה אשר מצליחה גם היא להישמר לאורך זמן ודורשת תחזוקה מינימלית מבעלי המטבח. כמובן ששילוב של חומרים אלו עלול להוות פרמטר במחיר המטבח, אך יכול גם להעניק יכולת עמידות לאורך זמן.

אז מי מתכנן לנו את מטבח החוץ?

אדריכל הבית או אדריכל הנוף? חברת מטבחי חוץ? זו שאלה שאין עליה תשובה חד משמעית, לעתים אדריכל הבית משלב כבר בתכניות הראשוניות מיקום וגודל כללי למטבח החוץ, למרות שבדרך כלל את העיצוב הסופי יש לעשות מול בעל מקצוע שעוסק בתכנון מטבחי חוץ. זאת מכיוון שתכנון של מטבח חוץ דורש התחשבות במספר די גדול של תשתיות, החל מחיבור גז, חיבור חשמל, ניקוז וכמובן מים. כל אלו דורשים סנכרון מדויק של כמה בעלי מקצוע, החל מאינסטלטור ועד לחשמלאי וכמובן למהנדס ואדריכל, שיחברו את כל אלו עוד ברמת התאוריה.

לכן בזמן תכנון מקדים של מטבח חוץ, מומלץ לוודא היכן קיימות נקודות הכי נוחות לחיבור של תשתיות אלו וככל שימצאו יותר נקודות חיבור מוכנות גם נוכל לצמצם את משך הזמן של פריסת הנקודות השונות. יש לזכור כי בתכנון ובנייה של מטבחי חוץ, חשוב לשמור מרחק מאזורים דליקים כמו מצבורי ענפים, חומרי הצללה שונים ועוד.

לעתים קרובות אדריכל הנוף או מתכנן הגינה הם אלה שמתכננים גם את מיקום המטבח ולעתים גם את הפרטים המדויקים של הביצוע, כך שבעלי המלאכה שבונים את הגינה מבצעים את הכל ואילו בעל הבית רק קונה את האביזרים ומניח אותם. יש לקבוע מראש עם מתכנן הגינה אם הוא מתכנן לפרטים גם את מטבח החוץ, לעתים זו עבודה לא פשוטה ולכן יש לקחת בחשבון שיש על כך תוספת תשלום מעבר לתכנון הגינה. מלבד זאת, לפעמים חברת מטבחי חוץ לוקחת את הפרויקט מא' ועד ת', כאשר המתכנן של הגינה רק מצביע על המיקום הכללי של המטבח.

הקמת גינה עם מטבח חיצוני מעץ וציוד נירוסטה

עיצוב ריהוט וכלים בסיסים

מטבח חוץ כמו כל מטבח אחר, דורש עיצוב מדויק המתמזג אל שאר המיזוג של הבית וכמובן של הגינה, וזאת הוא יכול להיעשות כמו שציינו מעל, בעזרת מנעד רחב של חומרי בסיס. וכמובן הוספה של אזורי בישול והכנה בסיסיים כמו אזור עבודה, שבמרבית הפעמים יהיה עשוי נירוסטה לקבלת משטח עבודה מקצועי וחלק.

איפה יושבים?

וכמובן את האירוח המושלם במטבח חוץ אי אפשר לסיים ללא פינת ישיבה אשר תשלים את חווית הבישול והאירוח בגינה שלנו. כיום ישנן מגוון רחב של מערכות ישיבה, החל ממערכות המשתלבות אל לב ליבו של המטבח ואל העשייה, ועד אל מטבחים שונים אשר יעניקו לנו את תחושת הסלון גם בגינה בחוץ.

בין עוד גוונים של מערכות ישיבה נוכל למצוא גם סוגים שונים כמו מערכת של שישה כיסאות בר גבוהים ושולחן תואם, מערכת של 2כורסאות וספה במגוון דגמים שונים ועוד מנעד רחב של פינות ישיבה שונות ומסוגננות.

נגישות