עיצוב גינה בת קיימא

צמחייה וציפור בגינת בת קיימא

מהי גינה בת קיימא ?

גינה בת קיימא או גינה אקולוגית היא גינה אשר משלבת בין גינון במובן הקונבנציונלי , גינון לנוי, לבין גינון שמטרתו לשמר את הטבע והמאזן של האדמה והצמחים כפי שהוא מתקיים בטבע. זוהי גינה שמתחדשת, לא מכבידה מבחינה אקולוגית, אינה משתמשת בהרבה מים, גינה שמספקת מזון ועונה על צרכי בעליה מבלי לפגוע בסביבה או באדמה. עיצוב גינה בת קיימא יוצר גן שדורש התערבות מועטה, ללא הדברה, שימוש מופחת במים ולעתים קרובות גם גן שמייצר מזון עבור בעליו.

עיצוב גינה בת קיימא – עקרונות תכנון

1. שימוש מועט במים על ידי שתילת צמחים מקומיים שמותאמים למזג האוויר הישראלי, כגון מרווה, זוטה, זעתר, לבנדר, רוזמרין. כל אלו צמחים אשר נראים טוב כל השנה ופורחים בשלל צבעים, עמידים למזג האוויר החם, ובנוסף גם מנעימים את החך ואת חוש הריח. גם בחירת העצים הנכונים יכולה לגרום לירידה בצריכת המים.

2. חיפוי קרקע אשר שומר על לחות האדמה ומגן על הצמחים,  שתילה מועטה של דשא או בכלל לא, תכנון דקים או משטחי חצץ או אבני מדרך כדי להמנע ממרבדי דשא גדולים.

3. שימוש בקומפוסט – עדיף מהקומפוסטר הביתי שבגינה – במקום דישון תעשייתי, שימוש בעלים שנושרים כחיפוי וכקומפוסט טבעי המעשיר את הקרקע – אין צורך בנקיון וגירוף אינטנסיבי של הגינה. ישנם גם דשנים אורגניים שאפשר להשתמש בהם שעדיפים על דשנים אחרים.

4. לא להשתמש בחומרי הדברה – עיצוב גינה בת קיימא ותחזוקתה ללא שימוש בהדברה. שתילת סוגי צמחים שתומכים אחד בשני – חלקם מרחיקים מזיקים, חלקם דווקא מושכים מזיקים ומשאירים את הצמחים שאנחנו רוצים לאכול, נקיים ממזיקים. משיכת דבורים ומאביקים אחרים על ידי שתילת צמחים שאהובים על המאביקים, כמו מרווה אינדיגו, בזיליקום. יש לתכנן השקיה נכונה ולא רבה מדי – השקיה מרובה גורמת למחלות ולירקבון בצמחים. ישנם חומרי הדברה טבעיים שאפשר להכין ולרסס על עלי הצמחים, וניתן להרחיק מזיקים גם ידנית, באופן נקודתי – כמו הרחקת זחלי לבנין הכרוב. בסופו של דבר, לא להאמין, רק 20% מצמחי הגינה עלולים להפגע ממזיקים, וניתן לצמצם את המספר הזה בצורה משמעותית.

5. עיצוב גינות בנות קיימא יכלול לעתים קרובות גם בריכת נוי, שהיא גן עדן קטן לציפורים , קיפודים, חתולים צמאים וכמובן לדו חיים ולדגים. בריכת נוי היא אלמנט אסתטי, חי, מרתק ונפלא בכל גינה.

6. צמחי מאכל – גינה בת קיימא מכילה בדרך כלל לא מעט צמחי מאכל וצמחי תבלין. גם גינה קטנה יכולה לספק לא מעט מצריכת הירקות והעלים של משפחה. גן ירק מנוהל היטב יניב כל השנה צמחי מאכל טריים ונקיים מריסוס, כמו כן חשוב להקפיד בעת עיצוב גינה ברמה מקצועית בת קיימא לשלב את גידולי המאכל בתוך הגינה ובתוך הצמחיה כולה ולא ליצור שטחים מיועדים ל"חקלאות" אינטנסיבית, כדי לא לדלל את הקרקע מחומרי הזנה וכדי לנצל את היכולות של הצמחים הלא אכילים להגן על הצמחים האכילים. לקריאה נוספת ניתן לקרוא על נושא הפרמקלצ'ר או על יערות מאכל.

7. קומפוסטר – גינה בת קיימא לרוב מכילה איזור המיועד ליצירת קומפוסט מפסולת המטבח הביתי ומהעלים וגזם של הגינה. הקומפוסטר לא צריך להיות גדול וניתן לבנות קומפוסטרים טובים בפשטות רבה מכמה קרשים ורשת לולים, או מכמה משטחי עץ. קומפוסטר שמנוהל נכון אינו מסריח בכלל ולא מושך מזיקים כפי שמקובל לחשוב. כן, הקומפוסטר רוחש חיים , שלשולים, זחלים, חרקים למיניהם, אבל מספיק מעניין להם בתוך הקומפוסטר כדי לא להתפזר בגינה או בבית. קומפוסט ביתי הוא נוח מכיוון שהוא מפחית את כמות הפסולת הביתית, הפח מתחת לכיור יכיל רק חומרים יבשים וללא ריח, שאריות המטבח נזרקות קרוב בלי צורך לצאת אל הפח ברחוב, יש פתרון פשוט לגזם מהגינה ללא צורך להוציא אותו לערימת גזם מסודרת ובימי הגזם המותרים על ידי הרשויות המקומיות, ובנוסף אנחנו זוכים בקומפוסט משובח לפיזור בגינה שלנו.

עיצוב גינה בת קיימא מהפן האסתטי

ומה עם המראה של גינה בת קיימא? גינה כזאת לא חייבת להיות גן ירק אחד גדול. גינה בת קיימא שמתוכננת נכון תכיל שבילים, פינות ישיבה, בריכת נוי, צמחי נוי רבים ופורחים ובנוסף תשלב במפוזר או במרוכז (עדיף במפוזר) צמחי מאכל ועצי פרי. גינה בת קיימא יכולה להראות פרועה ורומנטית או לחלופין מסודרת ונקייה כמו גן צרפתי. אין מראה אחד שמאפיין גינה בת קיימא. כן, ישנם אלמנטים אשר לרוב מצביעים על כך שהגינה היא בת קיימא ואקולוגית, אבל הסגנון של עיצוב הגינה יכול להיות כל סגנון. גינה בת קיימא היא כמו כל גינה אחרת, אבל עם ערך מוסף. היא תורמת למגוון האקולוגי ויוצרת מיקרו אקלים ומקום מקלט לחיות בר כמו קיפודים, לדו חיים, ולציפורים. בנוסף, היא תורמת לבריאותנו ולכיס בעזרת צמחי המאכל שבה. עיצוב גינה בת קיימא הוא הדבר הכי טוב לעשות עבור הבית שלכם.

מידע נוסף:

גינה אקולוגית

נגישות