עיצוב גינה אורבנית

לרוב כאשר אומרים גינה אורבנית, מתכוונים לגינה קטנה שתחומה בין בתים אחרים,  גינה יחסית צפופה שצריך לנצל בה כל מטר רבוע. גינה אורבנית גם מאופיינת לעתים בתכנון בסגנון מודרני שמכיל הרבה אלמנטים מבניים כגון מדרגות וטרסות וכן כדים ומקומות שתילה מוגדרים היטב. עיצוב גינה אורבנית חייב להיות מדויק ולנצל היטב את החלל של הגינה, שהוא לרוב חלל קטן יחסית לגנים כפריים גדולים. לכן כל אלמנט וכל צמח חשובים מכיוון שהכל נמצא במיקוד תמידי מפאת המקום המוגבל. לעתים קרובות גן אורבני הוא גן שתחום בין קירות וגדרות לבין הבית עצמו, כמו כן חלק גדול מהמטרה של הצמחייה היא להסתיר את השכנים, ויש לקחת זאת בחשבון בתכנון הצמחייה והעצים.

שמירה על פרטיות הדיירים של הבית היא אחד הגורמים הכי חשובים בגינה אורבנית. לכן נשתדל לשתול צמחיה גבוהה אך שאינה תופסת נפח רב, שיחים שצומחים יחסית מהר אך מצד שני אינם נשירים. העצים שנשתמש בהם יהיו יחסית קטנים והשיקול אם לנטוע עץ נשיר או ירוק עד הוא שיקול חשוב שיש לעשות ביחד עם בעלי הבית, מכיוון שיש לדבר יתרונות וחסרונות – עץ נשיר מלכלך כשהוא בשלכת, וחושף אותנו לשכנים במהלך חודשי החורף, אבל מצד שני הוא מאפשר לשמש החורף הנעימה להיכנס הביתה ולחמם אותו. מאידך, עץ לא נשיר ימשיך להגן על הפרטיות שלנו וילכלך בסתיו פחות  מאשר עצים נשירים, אך הוא לא יאפשר את כניסה שמש החורף החמימה והחשובה כל כך.

תכנון אנכי בגינה אורבנית

פן חשוב שמעצב גינות מתייחס אליו בעת עיצוב גינות אורבניות הוא האלמנט האנכי של קירות וגדרות שניתן לנצל לשתילה – כגון מטפסים, אדניות על הקיר, קירות ירוקים (שמשלבים מערכת מיוחדת לשתילה והשקיה אנכיים) וכו'. כמו כן אפשר להשתמש באלמנטים של שתילה קטנים יחסית כמו כדים ואדניות שאפשר להזיז ממקום למקום כדי לגוון מדי פעם את עיצוב הגינה הקטנה שלרשותנו.

מידע נוסף:

נגישות