אדריכלות נוף בעבר ובהווה

מהי אדריכלות נוף?

מקצוע אדריכלות נוף הוא מקצוע שמשלב בין מבנים ארכיטקטוניים כמו בניינים, ריצופים ואלמנטים אחרים מעשה ידי אדם, לבין הטבע, הנוף והצמחייה. אדריכל נוף משפיע על תהליכים אסתטיים, סביבתיים וחברתיים ולרוב נדרש לעבוד בשילוב עם אדריכלי בנין.

בני אדם משלבים את הבנוי עם הטבע עוד מימי קדם, בצורה מתוכננת פחות או יותר, וכולנו מכירים את גני הרנסנס המרהיבים או הגנים האנגליים המפורסמים, אך המושג "אדריכלות נוף" הומצא ונכנס לשימוש רק בתחילת המאה התשע עשרה. לפני כן לא הייתה הגדרה מדויקת לבעל מקצוע שעסק אך ורק בתכנון נוף וגנים ושילוב הטבע עם הבנוי.

ההבדל בין אדריכל נוף למעצב גינות

אדריכל נוף עובד בעיקר בתחום הציבורי, עבור גופים ציבוריים שונים. מעצב גינות עובר בעיקר בתחום הפרטי, כלומר עיצוב גינות עבור בעלי בתים.
לשניהם יכולה להיות אותה ההשכלה, אותו ידע ואותן יכולות תכנון, אם כי אדריכל הנוף מתכנן בקנה מידה הרבה יותר רחב, עירוני וציבורי.

קצת היסטוריה

מהפן ההיסטורי, אפשר להתחיל לדבר על אדריכלות נוף במובן של עיצוב המרחב הציבורי עוד מימי קדם בתרבות הרומית העתיקה, התרבות המורית בחצי האי האיברי, והתרבות הביזנטית, ולאחר מכן תכנון המנזרים של ימי הביניים – בכל אלו שולבו מבנים ציבוריים עם גינון וטבע, מגני תענוגות עד גנים פנימיים בתוך המנזרים.

גם באזורים אחרים בעולם, למשל במזרח – פרס העתיקה, יפן, סין, הודו – הושם דגש חזק מאוד על תכנון המרחב הטבעי העוטף את המבנים. בהמשך, כולנו מכירים את גני הרנסנס האיטלקי, לאחר מכן גני הבארוק הצרפתיים המפורסמים ואת תכנון הנוף האנגלי של המאה השמונה עשרה. התפקיד ההיסטורי של עיצוב הגנים היה להנעים את העין, לשלב את המבנה בתוך הנוף ולטפל בטבע סביב המבנה כך שיהיה נוח להליכה, רכיבה, סוגי ספורט שונים וישיבה למטרות רוגע ושלווה.

השינוי הבולט שקרה בתחום אדריכלות הנוף במאתיים השנים האחרונות ובמאה האחרונה בפרט, הוא התפקיד הסביבתי וחברתי שאדריכלות הנוף לקחה על עצמה. כבר לא למטרות אסתטיקה בלבד, אדריכלות הנוף מטפלת במרחבים ציבוריים וחלוקת המרחב והחיים העירוניים לתפקידים ואוכלוסיות שונות.

דוגמא ראשונית בולטת הוא הסנטרל פארק בניו יורק, שתכנונו התחיל ב – 1853 על ידי פרדריק לו אולמסטד וקלברט ווקס. הסנטרל פארק הוא ריאה ירוקה נושמת וחיונית להתנהלות החיים השפויה בעיר גדולה כמו ניו יורק.

כשזה מגיע אלינו לנוף היומיומי

עם השנים אדריכלות הנוף מתפתחת להיות אומנות או אפילו מדע הנחוץ לתכנון סביבתי, אקולוגי וחברתי, ומיוחסים לו עוד ועוד תפקידים חיוניים ביצירת הרמוניה בין האדם לטבע והניסיון להבין כיצד אנחנו יכולים לחיות בשילוב ותיאום עם הטבע והנוף, מבלי לרמוס ולקלקל את המרחב הטבעי שנחוץ לנו כמו אוויר לנשימה.

לצד התפקיד החשוב והגדול של אדריכלות הנוף בתחום שילוב חיינו האורבניים עם הטבע – המקרו, ישנו התחום האישי יותר, אך לא פחות חשוב – המיקרו – עיצוב גינה בבית פרטי ועיצוב המרחב הפרטי של כל אדם ואדם.
גם כאן תפקיד המתכנן חשוב ונחוץ לשילוב אולטימטיבי, בריא ונכון בין הבית לגן הסובב אותו, למען חיי יומיום פונקציונליים ונעימים, עם זרימה טובה בין הפנים לחוץ ויצירת מרחב רגוע ונעים לנוח בו מלחץ החיים היומיומי שכולנו נתונים בו.

אדריכלות נוף ועיצוב גינות בגלים גנים

אנחנו בגלים גנים מחפשים תמיד את התכנון הנכון והמדויק לכל לקוח, אם זה בתחום הציבורי או הפרטי. אם הלקוח הוא לקוח פרטי אז התכנון הוא בהתאם לדרישות שלו ולסגנון חייו, נכון לצורת הבית והשטח שסביבו, מיקום הבית במרחב – עירוני או כפרי ועוד פרמטרים רבים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון בתהליך התכנון.

כל פרויקט הוא משימה חדשה, משוואה חדשה של גורמים אשר הפתרון שלה צריך להיות נכון עבור בעלי הפרויקט, ציבורי או פרטי. אנחנו עובדים יום ולילה כדי לתת לכל פרויקט את המענה הנכון והמתאים, כדי לגרום לכמה שיותר אנשים ליהנות מהגן הפרטי שלהם ומהתוצר הסופי של עיצוב גינה או מהמרחב הציבורי שתכננו.

תכנון שיקום מחצבת חפציבה-גלים גנים תכנון שיקום מחצבת חפציבה-גלים גנים תכנון גן פרטי בהרצליה-גלים גנים

נגישות