איך לשלב תאורת חוץ בגינה בצורה נכונה?

הגינה היא שכיית החמדה של סביבת המגורים ועל מנת שניתן יהיה ליהנות מיופייה ולבלות בה יותר זמן, כדאי להציף אותה באור מחמיא ונעים. תאורת חוץ היא תאורה הנבדלת בפרמטרים שונים מתאורה לחללים פנימיים. מדובר בגופי תאורה העשויים מחומרים העמידים בתנאי מזג האוויר המשתנים ופשוטים לתחזוקה וניקוי גם בתנאי שטח ורטיבות. חשוב מאוד לבחור גופים איכותיים לגינה ולהתייעץ עם מעצבי הגן על מנת להחליט באילו מוקדים אסטרטגיים למקם את הגופים כדי למקסם את אפקט האור וגם שהגופים יתמזגו בהרמוניה עם תפאורת הגן. לפניכם מידע חשוב בנושא:

מהי טכניקת ההארה הנכונה עבור הגינה שלכם?

קיימות טכניקות הארה שונות לגן שמשפיעות על מיקום הגופים במרחב. כך למשל, טכניקת הדגשה שמטרתה להשתמש בגוף התאורה לצרכי הדגשת אלמנטים שונים ברחבי החצר בעזרת תאורת חוץ צמודה לקיר. לדוגמא – בריכת דגים, מרבץ דשא, פסלים אומנותיים, פינת ישיבה, עציץ ייחודי. כמו כן, ישנה טכניקת של תאורת הצללה שמכוונת לרוב לקירות ועוד. ישנן גישות שונות בהארת הגינה כמו הגישה הסימטרית לפיה מאירים מימין ושמאל בצורה שווה את הגינה. חשוב לשלב בין הממד האסתטי לממד הפונקציונאלי – להחליט מראש אילו אזורים בגינה חשוב להאיר כמו את פינת האירוח, שביל הגישה, קירות וכיצד ניתן גם להשתמש באלמנטים טבעיים כבסיס לגופי התאורה כמו גופי תאורה שתלויים על ענפי העצים. פתרונות של תאורת הצפה נחשבים לאלטרנטיבה מועדפת כשמעוניינים לשפוך אור על אזור כללי, כמו אזור הישיבה או פינת המשחקים או לכיסוי רחב של חזיתות ואלמנטים אדריכליים וכיום אפשר למצוא מזכוכית המפחיתה סנוור וכאלה המגיעים עם חיישנים המזהים תנועה ומדליקים אור כאשר מישהו נכנס או פוסע בקרבתם בגינה. אם בכוונתכם להשקיע בתאורת מים במידה ויש לכם בגינה בריכת שחייה, בריכות דגים או מזרקות אומנותיות חשוב שתבחרו גופים ידידותיים למים אותם ניתן לשלב בבריכות, מזרקות ומפלים.

שילוב תאורה בגינה המעניקה מראה יוקרתי ומואר

המיקום בגינה קובע את סוג התאורה

בחירת התאורה תלויה גם במיקום, כך למשל, לרוב נשתמש בגופי תאורה שקועים בקרקע על מנת להאיר את שבילי הגינה ולסייע כך בניווט ברחבי הגינה. גופי תאורה שקועים מתאימים גם לגינות במראה מינימליסטי או גינות קטנות יחסית בהן לא רוצים להעמיס באלמנטים, אבל בגינות גדולות יותר ניתן לשרטט את השביל או את המתחם (למשל, אירוח או משחקים) באמצעות עמודי גינה דקורטיביים מתכתיים. יש לזכור שבאמצעות התאורה אפשר ליצור אפקט דרמטי ייחודי לשעות החשיכה (למשל, להאיר קיר אבן שלא בולט במהלך היום אבל עם התאורה הנכונה יכול להוות אובייקט מרשים במיוחד) או להפך, לרכך את האזור המואר. אפשר להתחיל בתכנון תאורת חוץ בבחירת הקונספט המוביל לגינה: גינה בסגנון וינטאג' עם גופי וינטאג' או גינה בניחוח כפרי עם גופי תאורה כפריים. להחליט גם אם גופי התאורה מבחינת חומרי גלם וסגנון יתכתבו זה עם זה (למשל, גופים מתכתיים) או כל גוף יעמוד בפני עצמו.

חוסכים בחשמל מבלי לוותר על איכות

כיום רבים נוהגים להשתמש בתאורת LED בגינה, נורות שנחשבות אמינות ומחזיקות למשך פרקי זמן ארוכים ובעלות צריכת חשמל נמוכה ביחס לביצועים בהשוואה לנורות ליבון או נורות הלוגן. תאורה סולארית אף היא הפכה לפופולארית בשל צריכה נמוכה וביצועים טובים וכל עוד המראה מתמזג עם הקו הסגנוני המוביל של חצר אפשר בהחלט לשקול את שילובה בגינה. כדאי לבחון לפי העיצוב גם איזה אור תרצו להפיץ בגינה – אור לבן קריר או אור צהוב חם לפי האפקט שברצונכם ליצור. ככל תאורת הגן פועלת במתח נמוך ולכן לא מסוכנת (יש שנאים בצדי הגינה שמגיע אליהם מתח גבוה מהבית והופכים אותו למתח נמוך עבור התאורה בגינה). היעזרו במעצבי גינות וביועצי תאורה על מנת להגיע לשילוב מנצח בהארת ועיצוב הגינה הפורחת והמוארת שלכם.

נגישות