תכנון אווירה בגינה

תכנון גינות הוא חלק גדול מכלל תכנון הנוף בארץ, זהו תחום שקשור ישירות לתנופת הבניה ומתקיים לצד אדריכלות נוף במובן הגדול והציבורי שלה. לעומת אדריכלות הנוף במובן הרחב, תכנון גינה הוא תכנון אינדיבידואלי המתמקד בחלק ספציפי, השייך לאדם אחד בלבד, או לבית אב, משפחה אחת. כאן נכנס לתמונה הטעם האישי של המתכנן אך גם של בעלי הבית, אשר רואים בעיני רוחם גינה שאמורה לספק צרכי אסתטיקה וזמן איכות לצד תפקודים ביתיים חשובים כמו אירוח, בישול (מטבח חוץ), חניה, חצר שירות וכביסה, גן ירק וכדומה.

תכנון אווירה בגינה בהתאם לרצון בעלי הבית ולתנאי הסביבה

רוב בעלי הגינות נפגשים עם המתכנן כאשר יש להם כבר מושג, גם אם מעורפל, איזו אווירה ואיזה סוג גינה הם רוצים. חלק יכולים כבר לתאר למתכנן שהם רוצים גינה ארץ ישראלית או ים תיכונית, או גינה בסגנון יפני, סגנון צרפתי גזום ומסודר וכדומה. חלק באים עם חלומות ממקומות שונים בעולם ורואים בעיני רוחם גינה טרופית כמו שראו בתאילנד, או גינה מלאה פרחים בשלל צבעים ושיחים עשבוניים כמו שראו באנגליה, חלקם רואים השראה במגזין בו תמונות של עיצוב גינות יוקרה. בכל המקרים האלה על המתכנן לחשב צעדיו ולהבין איך לתכנן גינה אשר נותנת ללקוח את אותה הרגשה ואווירה שדרשו, אבל כמובן עם צמחים שמתאימים לאקלים הישראלי. לא כל החלומות מציאותיים ויש להסביר זאת ללקוח ולנסות להגיע ביחד אל התוצאה הכי קרובה במסגרת האפשרויות התכנוניות והאקלימיות שלנו בארץ. יש גם לקוחות שרוצים גינות סביב נושא מסוים, למשל גינה עם אלמנטים של מים או גינה אקולוגית, וזה קו מנחה ברור שעוזר לנו כמתכננים ליצור גינה עם אווירה התואמת לרצון הבעלים. לעתים אנחנו מקבלים הנחיה מדויקת מהלקוח ליצור גינה מאוד פרחונית , או גינה עם כמה פינות ישיבה תוך ציון המיקום המדויק שלהן, או גינה מודרנית לחלוטין עם מעט מאוד צמחיה אשר הענין בה נוצר ממשחקי שילוב חומרים – עץ , בטון , קרמיקה וכדומה. גם כאן הנחיה מדויקת כזאת עוזרת לנו לגבש תכנית רעיונית בקלות יותר ולהגיש ללקוח תכנון התואם את צרכיו וטעמו.

פרטים חשובים בתכנון גינה עם אווירה

תכנון גינות לוקח בחשבון את כל הפרמטרים תנאי ותוואי השטח, האקלים במקום הפרויקט, קרבה לים או אוויר הרים קריר, פתרונות ניקוז מי גשמים, תכנון שבילים ודרכי גישה בתוך השטח, דרישות אדריכל נוף במקרה שהתכנית צריכה לעבור אישור מהרשויות במסגרת הגשה וכדומה. בנוסף לכל אלה, צריך להכניס את הפרמטר של חלומו של בעל הבית לגבי הגינה שלו והאווירה שהוא רוצה שיהיה בה. את האווירה המיוחדת בגינה נשיג בעזרת שימוש נכון בצמחיה, בתאורת גן, אלמנטים שונים וחומרי בניה אשר תואמים את החזון. בגינות עם מים ניקח בחשבון את מיקום אלמנט המים – בכניסה או בהמשך הגינה ליד פינות הישיבה , ולעתים אפשר לשלב בין שני הדברים, ונדאג ליצור אלמנט מים המתאים לאווירת הגינה ולרצון הלקוח, אם זה אלמנט מים קטן קנוי או אלמנט גדול שאנחנו בונים כבריכת נוי טבעית ביולוגית, או בריכת נוי בקווים ישרים, ביולוגית או לא. בכל מקרה נשתמש בחומרים הנכונים לסוג הבריכה במערכות ניקוי וסינון מים מתאימות. יש גם גינות בהן נשתמש באלמנטים שנותנים הרגשה של עיצוב לגובה – אם זה תכנון גן עם טרסות או מדרגות צמחיה, ואם זה שימוש בקירות ירוקים או כדים לגובה וכדומה, כך שניצור אווירה של צמחיה המקיפה את הבית מכל כיוון. כמובן שבמצבים כאלה יש לדאוג לא להסתיר את הנוף , אם יש נוף, ולא ליצור עומס ויזואלי. בכל מצב, תכנון האווירה בגינה דורש מאיתנו הבנה עמוקה של רצון וצרכי הלקוח ושל תנאי השטח, תכנון מדויק וחזון, תוך התחשבות בפרמטרים השונים שיש לקחת בחשבון בעת התכנון והביצוע של הגן

נגישות