סגנונות תקופתיים באדריכלות נוף

קצת היסטוריה על אדריכלות נוף

איש המקצוע אשר מחבר בין הטבע לבין מבנים מעשה ידי אדם הוא אדריכל נוף. למרות שהעיסוק בחוץ מול פנים, בגינון, בטיפול של המרחב סביב בתים ומבנים קיים מאז שחר האנושות, ההגדרות אדריכל נוף ואדריכלות נוף הופיעו רשמית רק במאה התשע עשרה. אדריכל נוף עוסק בחיבור בין חוץ לפנים, בחלוקת המרחב הציבורי לתפקידים ופונקציות מבחינה שימושית וחברתית , במחשבה אקולוגית וסביבתית רחבה ובהגדרת תפקידי החלקים השונים של המרחב הציבורי.

תכנון גנים ציבוריים ופרטיים קיים מאז מצרים העתיקה, דרך מסופוטמיה, גנים ביוון ורומא העתיקה, הגנים הסיניים והיפניים, הפרסיים, גני האסלאם המוקדם, גני הנצרות שסביב מנזרים וארמונות, גני הרנסאנס והגנים האנגליים המפורסמים של המאות הקודמות, ועד לגנים המודרניים שמתוכננים כיום בשילוב עם אדריכלות הבניין המודרנית.

אדריכלות נוף ציבורית מודרנית מתפתחת לתחומים חדשים ומנסה לשלב את הבנוי עם הטבע בדרכים חדשניות שעוד לא ראינו בשנים קודמות. למשל – המבנה נטמע בתוך הנוף ולעתים הגג של הבניין הוא גם הגינה, מעין הכלאות מבנה/ נוף – לדוגמא, אקדמיית המדעים של קליפורניה בעיצוב רנזו פיאנו או עבודות קודמות יותר של הונדרטוואסר.

ככלל הגבול בין אדריכל בנין ואדריכל נוף מתחיל להיות מטושטש ויש ניסיון ליצור מבנים "חיים" שמשלבים הרבה טבע וצמחיה מתוך הבנה אקולוגית רחבה יותר מאשר בעבר. באשר לביצוע אדריכלות נוף עבור מבנים פרטיים כגון בתי מגורים או עבור גנים ציבוריים, עדיין נשמרת לרוב הפרדיגמה הסגנונית שמפרידה בין סגנונות גינון שונים, דבר שמקל על השיח בין הלקוח לאדריכל נוף בכל הקשור לנושא עיצוב גינות.

זאת הסיבה שאנחנו שומעים על "גינה בסגנון ים תיכוני" , "גינה בסגנון יפני" וכך הלאה, שכן זו הדרך בה הלקוח והאדריכל יכולים לתאר בצמד מילים בודד את הרוח הכללית של התכנון, וכך להגיע להבנה ביניהם.

סגנונות אדריכלות נוף ועיצוב גינות המקובלים בארץ הם:

  • אדריכלות נוף לגינה בסגנון ים תיכוני – לפעמים קוראים לו גם סגנון ארצישראלי ונעשה בו שימוש בצמחים מקומיים או שהפכו למקומיים ומתאימים למזג האוויר הישראלי ולרוב דורשים פחות תחזוקה ומים, שימוש במסלעות, שבילי אבן מקומית וכדומה.
  • אדריכלות נוף לגינה בסגנון יפני – היא גינה שמשלבת צמחיה גזומה בצורה מאוד ספציפית, אזורי חצץ או חלוקי נחל, לרוב גם אלמנט מים, ואלמנטים של נוי מהמזרח כגון פסלים, מנורות אבן וכו'.
  • אדריכלות נוף לגינה בסגנון אנגלי – גינה שופעת ופורחת באי סדר מסוים המשלבת שבילים קסומים בין צמחיה פורחת וצבעונית, ספסלים ופינות ישיבה, פרגולות מטפסים ועוד.
  • אדריכלות נוף לגינה בסגנון צרפתי – הכוונה לרוב לגינה מאוד גזומה ומסודרת אך עדיין באווירה רומנטית ומזכירה במקצת את גני הוורסאי הצרפתיים.
  • אדריכלות נוף לגינה מודרנית – היא גינה עם קווים נקיים, יציקות בטון, צמחיה גזומה או פרועה אך שנשתלה באזורים מאוד מוגדרים, משלבת מדרגות יצוקות, שילוב מעניין בין חומרים כגון אבן ועץ, לעתים גם שילוב מתכת כמו אדניות מתכת, קירות מתכת וכו'.

בחו"ל נשמע אדריכלים ולקוחות מדברים גם על עיצוב גינות בסגנון ספרדי, גינה בסגנון מדברי, טרופית, קולוניאלית, מסורתית ועוד מני הגדרות שמקלות על הנפשות הפועלות את הזיהוי של הקווים הכלליים הרצויים בפרויקט המדובר.

אפשר לראות בארץ סגנונות שונים של אדריכלות נוף ציבורית בגנים כגון גני הבהאיים בחיפה, המתוכננים בסגנון אקלקטי אך לעתים מזכיר השפעות מגנים פרסיים המשתמשים הרבה בצורות גיאומטריות כגון מעגלים וכוכבים בעלי שמונה צלעות, אלמנטים של מים ומשחק של אור וצל.

גנים מרשימים נוספים בארץ הם גני רמת הנדיב, שגם שם ניתן לראות סגנונות שונים ביניהם הסגנון הצרפתי הבא לידי ביטוי בגן הוורדים. גם בחו"ל יש אינספור גנים שניתן לבקר בהם, דוגמא אחת היא הקיו גארדנס באנגליה, המעוצבים במגוון סגנונות ביניהם הסגנון הצרפתי והאנגלי.

אדריכלות נוף בגלים גנים

כאדריכלי נוף אנחנו בגלים גנים משתדלים לתת מענה של עיצוב גינות לפי רצון הלקוח ותנאי השטח, לעתים תוך שימוש בסגנון ספציפי ולעתים תוך שימוש בשילוב סגנונות. פעמים רבות הלקוח מנסה להבהיר לנו מראש את הגן כפי שהוא מדמיין אותו ומציין בערך את הסגנון הרצוי, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה ומציעים מבחר עיצובים ואפשרויות מהן הלקוח יכול לבחור את מה שהכי מתאים לו.

אולי יעניין אותך גם:

אדריכל נוף אקולוגי
אדריכל נוף או מעצב גינות?

נגישות